۱۳۹۰ مهر ۲۸, پنجشنبه

منبع باز - چشمها را باید شست

بسیاری از ما طرفداران نرم افزارهای "منبع باز*" را در اطراف خود دیده ایم. این افراد عموما از میان متخصصان فناوری اطلاعات و بعضا طراحان نرم افزار هستند. برای مدت زیادی دلم می خواست بتوانم کاربران ساده را هم به سمت استفاده از نرم افزارهای منبع باز سوق دهم. به مرور زمان برایم مشخص شد که در جامعه ای که نرم افزارهای تجاری فرنگی "منبع بسته" با کیفیت، با قیمت بسیار پایین و تقریبا هم قیمت با نرم افزارهای "منبع باز" به فروش می رسند، نمی توان برای یک کاربر ساده توضیح داد که چرا باید به سراغ "منبع باز" رفت؟ مثل مشهوری می گوید "وقتی نمی توانی چیزی را برای کسی توضیح دهی، حتما خودت هم آن را متوجه نشده ای". این مثل برای من بسیار مصداق پیدا می کرد. به خود آمدم و دیدم نمی توانم خودم را قانع کنم که کاربر ساده ایرانی "باید" سراغ منبع باز برود! جدای از شعارهای "خودکفایی"، "عدم وابستگی به بیگانگان" و ...، استفاده عمومی از محصولات منبع بازی که همان بیگانگان مرحمت کرده و کد منبع آنها را در اختیارمان قرار داده اند، چه اولویتی بر وضع قعلی دارد و چه آینده روشنی را برای آی – تی کشور ترسیم می کند؟

امروز اما... فکر می کنم بسیاری از ما با جنبش منبع باز هم مثل بسیاری از جنبش های جهانی دیگر برخورد کرده ایم. با آن همراه شدیم چون شعارش هایش درست و شاید زیبا بود. چون هرچه می گفت "راست می گفت". اما برخلاف بقیه همراهان این جنبش در سرتاسر دنیا، نتوانستیم آن را به نیازهای فناورانه جامعه خود ترجمه کنیم.

از میان طرفداران منبع باز، بسیاری از کسانی که می شناسم منبع باز را در لینوکس خلاصه کرده اند. طرافداری از منبع باز برای آنان یعنی نصب سیستم عامل لینوکس بر روی کامپیوتر شخصی. چرا؟ چون طرفداران منبع باز حرفهای قشنگی میزنند. چون لینوکس "استیبل" است. چون ویروس نمی گیرد. چون با سرعت بالایی بروز می شود. می دانم که هرکدام از این دلایل می توانند برای بسیاری از کاربران قانع کننده باشد. به خصوص اگر با کامپیوتر آشنایی بیشتری داشته باشند و به دلیل استفاده از نرم افزاری خاص، وابسته به ویندوز نباشند. اما از دید یک برنامه نویس و یا یک مهندس نرم افزار چه؟ اگر طرفدار منبع بازید، چقدر به معنی آن توجه کرده اید؟ اصلا چند نرم افزار منبع باز ایرانی می شناسید؟ **

منبع باز فقط لینوکس نیست. فقط جوملا هم نیست. منبع باز یک مفهوم است. دریچه ایست به دنیایی دیگر ... اگر جور دیگری نگاه کنیم! متعصب نباشیم. منبع باز دشمنی با ویندوز و مایکروسافت نیست. می توان نرم افزار منبع باز تحت ویندوز هم تولید کرد. کاری که خیلی ها کرده اند. "منبع باز" را می توان بومی کرد (منظورم لینوکس فارسی نیست). می توان عضوی از پرچمداران منبع باز بود، از تولید کنندگان نرم افزارهای منبع باز بود. می توان گروهی کار کرد، تیم تولید نرم افزاهای بزرگ منبع باز داشت. می توان نرم افزارهای سازمانی منبع باز تولید کرد. می توان سمت و سوی بازار نرم افزار ایران را تغییر داد و این کار را به کمک مفهوم "منبع باز" کرد. می توان برنامه نویسان جوان ایرانی را از بندی که اسیر آنند، رهاند.

خواهم نوشت که به چه چیزی فکر می کنم.

چشمها را باید شست

------------------------------------------------------------------------------------------
* Open source
**ایرانیان بسیاری در سایتهایی مثل Sourceforge نرم افزارهای کوچک منبع باز خود را قرار می دهند یا بر روی پروژه های کوچک با همتایان خود همکاری می کنند. تحسین برانگیز است. اما آنچه می خواهم بگویم چیزی فراتر از این است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر